18 juli 2009

ÄT-FÖRMÅGA ÅT ALLA- JA TILL FRI TANDVÅRD!

Idag bar det av till sommarloppisen i Herrljunga som äger rum på Folkets Park varje månad. Entren som är på 10 kronor betalas i luckan och när den är erlagd är det fritt fram att buda på alla 10 000-tals prylar innanför grindarna:D Jag tänkte först inte gå dit idag. Har för tillfället inte tillgång till mina pengar så jag hoppar nog. Men vaknade tidigt i förmiddags och hade tråkigt så ja kände att jag ville ju faktiskt dit och pengar går ju att låna:) Så jag åkte till ICA, pantade ngra tomflaskor och så bar det av. Fyndade ngt helt fantastiskt!!! Gamla leksaker och McDonaldsfigurer, dockor och pepparkaksformer från Tupperware!!! Betalade inte mer än mellan 1 och 5 kronor för de flesta av grejerna och det dyraste kostade 20 kronor. Var alldeles salig över min promenad där, det var så himla roligt. Det enda jobbiga är att endel försäljare är lite jobbiga för de tror att man tänker köpa deras grejer bara för att man kommer i närheten av dem. Sen så fattar även endel inte att tanken med loppis är att det nästan inte skall kosta ngt men sättter överpriser som folk inte betalar och säljer på så vis inget. Men nu är jag hemma igen. Kom att tänka på min vän "Vannja" som jobbar på Reprisen när jag var på väg hem från loppisen. Jag träffade på henne och hennes familj som även denna gång hyrde bord där. Vannja är jättegullig och snäll men ser ut att haft det lite tufft. Hon är mager och saknar flera tänder. Tror att det kan ha förekommit endel drickande i hennes dagar och när jag stötte på henne och hennes man idag kände jag en obehaglig spritstank i närheten av dem. Trist. Vannja verkar iaf fri men livet har ju satt sina spår. Och just med tanke på saker som satt sina spår i en. Tänder växer ju inte ut igen och skaffa nya är det i princip inte tal om när man saknar inkomst. -Varför kan man då inte ge alla medborgare fri tandvård helt och hållet? Visst, det skulle kosta en hel del pengar men med tanke på hur mkt det skulle ge tillbaka så finns det egentligen ingen anledning att neka detta. Folk kan ju då istället använda de pengarna till att konsumera annat man saknar, och då stiger ju BNP för faktum är ju så att när människor som alltid släpar efter varje månad får mer pengar över så blir det mer inköp som gynnar småföretagare. Och har man omvänt sej från exempelvis missbruk så gör fina tänder väldigt mkt för självkänslan vilket skulle kunna spara in en del på antideppressiva medel och psykiatrikontakt. Att underlätta för folk på det sättet kan betyda mer än vad en del tror. Blir ju som ringar på vattnet. Sen är ju tänder inte minst till för att tugga maten med, så har man inga tänder så blir ju livet väldigt begränsat när det gäller den biten. Jag tycker att alla ska få kunna njuta av maten! JA till fri tandvård! FRIDA

1 kommentar:

  1. Vilken fantastiskt fin och ärlig blogg med god senska och en gnutta humor!!!!! Varma kramar

    SvaraRadera

Här kan ni skriva nån hälsning till mig som gör en gla;)